Kansainväliset Kansantanssijuhlat kautta aikojen

Katkelma Lasse Toivolan kirjoittamasta historiikista: "Sodan jälkeisessä Suomessa olivat Riihimäen Kansainväliset Tanhujuhlat lajissaan ensimmäiset. Niiden jälkeen tulivat vuorollaan Pispalan Sottiisi, Kuopio tanssii ja soi, Kautisen juhlat ja monet muut. Riihimäkeläisten kokemuksia kysyttiin ja tarvittiin myöhemmissä tapahtumissa muualla Suomessa."

I Kansainvälinen tanhuviikko 1961

Riihimäen kaupungin nuorisotyölautakunta järjesti ensimmäiset kansainväliset tanhujuhlat. Ulkomaisia vieraita tuli Amerikasta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Saksasta (3 ryhmää), Neuvostoliitosta ja Unkarista. Näiden juhlien jälkeen 21.9.1961 pidettiin Riihimäen Kansantanssijoiden perustava kokous.

II Kansainvälinen tanhuviikko 1964

Riihimäen kaupunki halusi juhlistaa Riihimäen messujen antia järjestämällä kansainvälisen tanhuviikon 9. - 14.6.1964. Kansantanssijat olivat mukana järjestelytoimikunnassa. Juhlille osallistuivat ryhmät Norjasta (Skedsmo), Saksasta (Bad Segeberg ja Laggenbeck), Unkarista (Szolnok) ja Neuvostoliitosta (Gus Hrustalnij).

III Kansainväliset tanhujuhlat 1970

Kaupungin nuorisotyölautakunta järjesti juhlat, joihin ilmoittautui yli 200 osanottajaa. Kaukaisin ryhmä tuli Unkarista, Szolnokin kaupungista, muut ryhmät vähän lähempää: Ruotsista, Tanskasta, Norjasta, Saksasta ja Neuvostoliitosta.

IV Kansainväliset tanhujuhlat 1978

IV kansainväliset tanhujuhlat (1.-5.6.1978) olivat ensimmäiset, jotka Riihimäen Kansantanssijat ry järjesti yksin. Juhliin osallistuivat ryhmät Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Unkarista, Neuvostoliitosta ja Saksasta.

V Kansainväliset tanhujuhlat 1986

Juhlat pidettiin 12.-15.6.1986. Mukana olivat ryhmät Bygdegillet Karlskogasta Ruotsista, Aalborg Folkedansare Tanskasta, Leikarringen Peer Gynt Norjasta ja Volkstanzgruppe der KAB Laggenbeck Saksasta.

VI Kansainväliset tanhujuhlat 1991

Juhlat pidettiin 4.-8.6.1991. Ulkomaisina vieraina Riihimäellä olivat Royal Scottish Country Dance Society Birmingham Branch Englannista, Spekter Keilasta Virosta, Leikarringen Peer Gynt Norjasta, Volkstanzgruppe der KAB Laggenbeck Saksasta ja Zespół Tańca Ludowego Varsovasta Puolasta

VII Kansainväliset kansantanssijuhlat 1996

Juhlat pidettiin 1.-4.8.1996. Vieraiksi tulivat kansantanssiryhmä Thessalonikista Kreikasta, Volkstanzgruppe der KAB Laggenbeck Saksasta, Royal Scottish Country Dance Society Birmingham Branch Englannista, Bygdegillet Karlskogasta Ruotsista ja lasten ja nuorten ryhmä Gus Hrustalnijsta Venäjältä sekä parin päivän ajaksi kansantanssiryhmä Rakveresta Virosta.

VIII Kansainväliset kansantanssijuhlat 2001

Juhlat pidettiin 2.-5.8.2001 ja vieraina olivat Bengtsfors Folkdansgille Ruotsista, Celtic Roots Irlannista, Leikarringen Peer Gynt Norjasta, Tisza Táncegyüttes Szolnokista Unkarista ja Volkstanzgruppe der KAB Laggenbeck Saksasta.

IX Kansainväliset kansantanssijuhlat 2006

IX juhlille 26.-30.7.2006 tulivat vieraiksi Volkstanzgruppe der KAB Laggenbeck (Saksa) ja Winninger Winzer-, Trachten- und Tanzgruppe (Saksa), Tisza Táncegyüttes Szolnok (Unkari), Leikarringen Peer Gynt (Norja) ja Gruppo Folcloristico Trevigiano (Italia).

X Kansainväliset kansantanssijuhlat 2011

Juhlat pidettiin 14.-19.6.2011. Tällä kertaa juhlille osallistui kolme ulkomaista ryhmää: Gruppo Folcloristico Trevigiano Italiasta, Leikarringen Peer Gynt Norjasta ja Volkstanzgruppe der KAB Laggenbeck Saksasta

XI Kansainväliset kansantanssijuhlat 2016

Juhlat pidettiin 3.-7.8.2016. Vieraina juhlille osallistuivat Gruppo Folcloristico Trevigiano Italiasta, Celtic Roots Irlannista, Volkstanzgruppe Laggenbeck e.V. Saksasta ja Tisza Táncegüyttes Unkarista.

XII Kansainväliset kansantanssijuhlat 2024

Koronapandemia esti kansainvälisten juhlien järjestämisen kesällä 2021 ja valitettavasti myös kesällä 2022. XII Kansainväliset kansantanssijuhlat järjestetään Riihimäellä kesällä 2024 heinä- ja elokuun vaihteessa.